Preorder drugiego tomu książki sekuraka: Wprowadzenie do bezpieczeństwa IT. -15% z kodem: sekurak-book

„Jest tu atak hackerski na pana konto! Proszę zainstalować An…”. Oszust podszywający się pod bank nie wiedział, że dodzwonił się do policjanta…[nagranie rozmowy]

13 lutego 2022, 21:20 | W biegu | komentarzy 9

Nagranie publikuje Policja w Lubinie (na końcu wpisu nagranie, tutaj nieco skrócona transkrypcja):

– Nazywam się Aleksander Wysocki [już po kilku słowach ewidentny wschodni akcent], jestem specjalistą d/s bezpieczeństwa, dzwonię z banku BNP Paribas, mój identyfikator to 102 701. Dzwonię w sprawie przelewu w wysokości 400zł. Czy pan wykonywał taki przelew 30 minut temu?
– Nie, ale dzwonili, że zablokowany
– Przelew tak, zamrożony, ale nie jest do końca zablokowany
– Czy może pan powiedzieć czy ktoś ma jeszcze dostęp do pana rachunku bankowego w bankowości elektronicznej?
– Żona
– Wyjaśnię co się wydarzyło. Nasz system robotyzowany [wymowa oryginalna] zlokalizował logowanie się do pana konta z Sopotu. Ale zamroziliśmy. […] kompromitacja nastąpiła na pana urządzeniu mobilnym. Trzeba zainstalować taki antywirus specjalny z naszego banku. Proszę udać się do komputeru [wymowa oryginalna]
– Dobra jestem gotowy do instalacji tego antywirusa
– Dobra, podyktuję panu nazwę programu – dla naszych klientów ten antywirus jest bezpłatny. Zatem A jak Agnieszka, N jako Norbert, … ANYDESK
– Tak mam
– Anydesk jest skierowany od różnych banków, dlatego żeby dla słabowidzących osób to dobrze działało [że jak? przypis sekurak]
– OK, instaluje się
– Jaka informacja się panu wyświetla?
– No więc dodzwonił się pan do policjanta i nie mam na imię Maciej. Coś wam nie wyszło z tym oszustwem. Będzie pan opublikowany na Youtube.
– Rozumiem. Tak bądź inaczej zgłaszam tę sprawę do organu cyberpolicji. Ja nie chcę kontynuować tą rozmowę. Proszę też oczekiwać, skontaktują się.
– A mogą na numer służbowy, na komendę?
– Jak najbardziej, jak najbardziej – proszę podać.
– O, dlaczego się pan rozłączył?

Dla pewności – anydesk umożliwia kontrolę nad komputerem osoby, która zainstaluje to oprogramowanie (i przekaże przestępcom stosowny dostęp). Dzięki temu cyber-zbóje mogą „oczyścić” całą zawartość konta ofiary. Przykład:

Miała być inwestycja w kryptowaluty. Był AnyDesk + wyprowadzili z konta mieszkańca Konina kwotę 1,6 mln zł! [film]

Tutaj z kolei możecie zobaczyć Anydesk w akcji (podczas próby oszustwa).

Oryginalna, nagrana rozmowa:

~Michał Sajdak

Spodobał Ci się wpis? Podziel się nim ze znajomymi:



Komentarze

  1. Michał

    Ale jak to tak, pan policjant nagrywa rozmowę z kimś bez poinformowania go, że rejestruje rozmowę? Pan policjant nie wie, że jest to nielegalne? :D

    Mam xiaomi i sam nagrywam rozmowy i cieszę się, że istnieje taka funkcja :)

    Odpowiedz
    • Ewelina

      Jako osoba prywatna, nie firma, każdy może nagrywać rozmowę w której uczestniczy i nie musi o tym informować rozmówcy (informować musi firma, także o tym kto i jak przechowuje nagranie, tj. kto jest administratorem danych).
      Inna sprawa, że takiej rozmowy nie powinno się upubliczniać. Ale to już może policjant zrobił służbowo 😉

      Odpowiedz
  2. Greta Karbo z wagarów

    Czy ten policjant nie złamał prawa publikując nagranie rozmowy nie mając zgody rozmówcy?

    Odpowiedz
    • bix

      Nie złamał, ponieważ był stroną w rozmowie.

      Odpowiedz
      • Marcin

        czyli jak ktoś do mnie dzwoni to nie muszę go informować że nagrywam rozmowę ? :)

        Odpowiedz
  3. Jaksek

    Za szybko skonczyl…. Warto potrolowac ich na jakiejs wirtualnej maszynie.
    Ja jak raz mialem sesje i pokazalem im demo bankowosci bzwb a na nim wyswietlalo sie ze mam ponad milion euro w roznych walutach to malo nie ocipieli tam te glaby …… A potem im powiedzialem ze sa glupi ze dobrze ze stracili godzine :-) to bylo im smutno i jeszcze pytali czemu ich tak oszukalem….. Nosz kur….

    Odpowiedz
  4. policjant z Miami

    Wszystko co policja może w tej sprawie zrobić to nagrać i wrzucić na YT. Niestety.

    Odpowiedz
    • Zenon

      Co racja to racja

      Odpowiedz
  5. Tomasz

    UWAGA !!!
    dziś ten pan nazywa się Aleksander Gramma, ale scenariusz rozmowy dokładnie jak powyżej. Te same pytania, wschodni akcent.
    Właśnie do mnie dzwonił. Niczego nie instalować, nie uruchamiać, rozłączyć się i zgłosić sprawę do banku.

    Odpowiedz

Odpowiedz