Preorder drugiego tomu książki sekuraka: Wprowadzenie do bezpieczeństwa IT. -15% z kodem: sekurak-book

Paulina prowadzi profil z rękodziełem na Instagramie. Została okradziona przez „klienta z USA”. Anatomia tego scamu poniżej:

16 lipca 2024, 10:28 | W biegu | komentarzy 10
Tagi:

Pełna relacja w drugiej części wpisu (publikujemy ją za zgodą zainteresowanej). Wersja skondensowana poniżej:


Na początek zgłosił się klient (~1000 obserwujących na Instragramie) – profil wygląda na pierwszy rzut oka w porządku. Klient chce kupić towar za $185. Język angielski klienta jest momentami „kulawy”, no ale nie wszyscy w USA są nativami, prawda?

Płatność ma być zrealizowana PayPalem i klient (scammer) wysyła z maila przypominającego paypalowego tego typu wiadomość:

„czeka już płatność $185, ale ten tego… konto nie jest ten tego premium… i trzeba dopłacić $200 żeby było premium. Ale spokojnie, bo po wpłacie można wypłacić $385”

Nota bene: chodzi tutaj o wpłatę $200 na konto PayPal (a nie np. wykradanie danych logowania do banku na lewej stronie). Scammer oferuje swoją pomoc w rozwiązaniu problemu, a Paulina po dłuższej rozmowie dała się na to nabrać (przelała $200 na konto paypalowe). Koniec tematu? Ależ nie!

Tym razem scammer (z maila podobnego do paypalowego) pisze, że trzeba było opisać wpłatę jako BUSINESS REFUND, ale wystarczy wpłacić (ponownie) $200 i już będzie OK. Tym razem zgłasza się fałszywy agent, który próbuje rozwiązać problem. Paulina po kolejnej długiej dyskusji wpłaca ponownie $200 i (nie zgadniecie) kolejny problem! Tym razem pewien delay, a delayu być nie może, więc trzeba wpłacić kolejne $400 żeby rozwiązać problem.

Teraz Paulina już definitywnie wie, że to scam i oświadcza scammerowi że kontaktuje się z policją.

Jak pojawiło się hasło „policja”, to scammer wysyła kolejną próbę – tym razem e-mail podszywający się pod agenta FBI z jego „plakietką” i informacją, że jeśli nie będzie wpłaty… to Paulina pójdzie do więzienia.

Paulina nie poszła do więzienia, ale przyszła do sekuraka z opisem całej historii. To bardzo mocno skrócona wersja opisu scamu. Całość dostępna będzie niebawem na sekuraku.

*** Poniżej oryginalny zapis rozmów oszustem wraz z komentarzami oszukanej

Poniżej zapis rozmowy z oszustem, który wyłudził ode mnie pieniądze. Dostałam wiadomość na Instagramie od kobiety z USA zainteresowanej kupnem moich prac (prowadzę hobbystycznie profil z rękodziełem i kontakt z klientami zagranicznymi nie jest czymś zaskakującym; niejednokrotnie dokonywałam takich transakcji, choć do tej pory nie miałam klienta z USA).

Już na początku zdziwiła mnie dowolność w wyborze produktu, poczułam, że chyba nie do końca ta osoba jest zainteresowana konkretnym produktem, ale uznałam, że może po prostu jest zainteresowana moimi pracami. Jakoś to sobie umiałam wytłumaczyć, choć – gdy teraz o tym myślę – to mógł być pierwszy sygnał ostrzegawczy.

Na zdjęciu profilowym była kobieta z dwójką uroczych córeczek, ponad 1000 obserwujących (to może wzbudzić zaufanie – choć tym się nie kierowałam, bo w internecie można dodać wszystko).

W trakcie rozmowy intuicyjnie wyczuwałam pewne sygnały i nie do końca rozumiałam całą sytuację, z początku bardziej zależało mi jednak na tym, żeby wesprzeć kupującą, a okazało się, że osoba, z którą rozmawiałam na Instagramie, która wysyłała fałszywe wiadomości (podszyła się pod PayPal bota) i która była fałszywym agentem na czacie – to była ta sama osoba. W nawiasach kwadratowych dodałam moje spostrzeżenia i komentarze.

Niedziela, wieczór

CLIENT: Hello are your product still available for sale kindly send a dm

SELLER: Hello, which product do you mean?

CLIENT: This what I will be needing. What is the cost of it. Shipping to USA.

SELLER: For the toy and bag = 135 USD total (without shipping). Is there any deadline you need it? I need to check the shipping costs to USA. I live in Poland (Europe) = probably from 30 to 50 USD for the shipping. I haven’t sent to USA yet, so I need to check the Postal Service.

CLIENT: Ok. Shipping cost is $50. So am making payment of $185
I will be making payment true PayPal.
[błąd true = through pominęłam – może tak piszą Amerykanie, pomyślałam]

SELLER: I go for a holiday with my family in a week, so tomorrow I will check everything and will let you know. I will send you my PayPal mail later, don’t make payment yet. I need to be sure if everything is ok.
[presja mojego wyjazdu na wakacje za tydzień spowodowała potrzebę szybkiego zrealizowania zamówienia]

CLIENT: Okay then


Następnego dnia ok. 14.

SELLER: Hello, I’m preparing the items and I will package it today evening.
Please send me your address. I would like to send you the package this week before I go on holiday so you could have it soon.

CLIENT: Okay a minute
I just sent it and the email i just received from PayPal says the payment confirmation has been sent to you via emails…..Did you receive it?

SELLER: Hello, I’ve got email from paypal and I need to read it carefully.
The mail I’ve got:

FUNDS ON HOLD WITH PAYPAL.
PayPal Hello valid customer. We are sorry for the late response. We encountered a little problem while crediting your account, you have a pending payment $185.00USD but we have a problem crediting your account with that amount because your account is not a premium account and cannot receive funds that add up to $185.00USD
You can take these few steps to expand your limit: Contact the last payer of your account New Day to send in an additional payment of $200.00USD so that your account limit can be expanded, as soon as this is done, we will credit the total amount of $385.00USD into your account immediately without any further delay. Note that an alert has also been sent to New Day in regards to the $200.00USD additional payment, we will secure this transaction with high priority so that neither the payer nor the payee will lose their funds in this transaction. We await your swift response.

SELLER: So have you any ideas? Did you receive any mail?
I don’t want you to pay more. Really strange.

[Choć miałam pewne wątpliwości dotyczące maila rozpoczynającego się od paypalbusiness… to weszłam w to dalej, kierując się zapewnieniami klientki, że będzie ok i to normalne działanie. Mój błąd – powinnam dokładnie sprawdzić domenę – to takie oczywiste, ale w tamtym momencie kierowały mną inne motywacje].

CLIENT: Yes i received an email, well that your account isn’t business so you can’t get credited so i am required to send in an additional payment of $200.00 to expand your account limit to business so you can get credited
Can i trust you that once i send the additional payment you’ll refund me back immediately Can i trust you?? [bardzo sprytny zabieg, czy może mi zaufać…]
It because it your first time receiving from a business account that why
[Brak znajomości konta biznesowego PayPal sprawił, że uwierzyłam w te zapewnienia]

SELLER: Yes, you can trust me of course but I wonder if there is any possibility to cancel the operation and split it in several payments once again so you won’t make more payment for paypal?
But if it is not possible, so you pay 200$ and I will get 385? Then I should send you the money you paid 200$, is it right?

CLIENT: Okay good so a minute while I make the additional payment

SELLER: Oh my…. I had no idea they are doing such things… Sorry for that
[Dalej wierzę w zapewnienia klientki i jeszcze ją przepraszam…!!]

CLIENT: So all you need to do is to follow the instructions on how to get credited. I will guide you through the process you have nothing to worry about [kolejny zabieg oszusta – ogromna chęć pomocy w zrealizowaniu transakcji. Przy pierwszej wpłacie 200$ motywacją dla mnie była potrzeba szybkiego sfinalizowania transakcji, troska o klienta, by mu pomóc zminimalizować niedogodności podczas realizacji zamówienia, by odblokować pieniądze].

SELLER: Thank you

CLIENT: Hello I have successfully sent the additional payment kindly check your email inbox for confirmation

SELLER: OK, I got the mail:

CLIENT: Sound good
I just received an email from PayPal saying the instructions has been emailed to you via the additional payment confirmation and mine is requiring me to send you my PayPal information so you refund the $200
[zapewnienia od klienta, który już miał do czynienia z taką sytuacją, że po dokonaniu wpłaty otrzymam zwrot środków]
So I think you need my PayPal info.
Are you there ?

SELLER: Yes, I’m thinking and reading.
There is written: Take a screenshot of the total sum of ($200.00USD) been successfully sent and reply to this email for verification of refund so we can release the total sum of ($385.00USD)
[komunikaty otrzymywane w j. angielskim dotyczące całej transakcji też nie były dla mnie do końca zrozumiałe]

CLIENT: rgivllnslb76@hotmail.com
Send as family and friends
[Dziwnie wyglądający mail składający się ze zbitek liter wydał mi się podejrzany, ale wiara w dobre zamiary klienta i szczera chęć zrealizowania tego zamówienia uśpiły moją czujność. W międzyczasie zapoznałam się, o co chodzi z wysyłką Family and friends. Jeśli dobrze rozumiałam, to przy przelewie jako Rodzina i przyjaciele nie ma możliwości dochodzenia u PayPal żadnych zwrotów. Wytłumaczyłam to sobie chęcią odciążenia klientki od dodatkowych opłat, licząc na to, że mnie nie oszuka].

SELLER: Where should I take the screenshot

CLIENT: Once you done making the refund of the $200 reply back to the email with a clear screenshot for confirmation. So they will release the whole pending funds of $385 immediately into your account

SELLER: Oh my dear… So firstly I have to put more money on my paypal account because I have 132 $ now. This is not my account I’m using every day. Just for foreign payments. I’ll try to do it now. Wait please…

CLIENT: You can send that now and reply back to PayPal with a screenshot telling them you will be making the refund of the balance now. Did you got it done?

SELLER: Please wait. It is new for me.
I decided to add more money on my paypal. Wait 5 minutes. Then I send full amount.
[w tym czasie doładowałam konto na PayPalu, żeby uniknąć jakichś dodatkowych utrudnień, bo nie chciałam się wikłać w dodatkowe płatności, których nie rozumiałam]

CLIENT: Okay then

SELLER: Ok, I have money, so now I’m making payment.

CLIENT: Okay good
[po przeanalizowaniu późniejszej rozmowy z “agentem” widzę teraz, że użył podobnego sformułowania]
Send as family and friends
[“agent” też pisał, żeby wysłać w tej formie “family and friends”]

SELLER: I don’t see the option. Does it matter?

CLIENT: Yes. You need to add as friends and family
[zapala się kolejna lampka ostrzegawcza: dlaczego tak jej zależy na tej formie wysyłki?]

SELLER: I have the window. And question for what is the payment
[I właśnie w tym okienku/memo – zgodnie z późniejszym mailem z fałszywego PayPal – powinnam wpisać BUSINESS REFUND, a wysłałam ten mail bez żadnego opisu; w pierwszej wiadomości od fałszywego bota brakowało informacji o tytule przelewu i zrozumiałam to tak, że „klientka” dodała w swoim przelewie ten tytuł, a ja nie i przez tę niezgodność jest problem z akceptacją wpłaty].

CLIENT: Okay good [stopniowo zaczęła mnie irytować taka odpowiedź]
Did you sent it ?

SELLER: I’m sending. Please check now.

CLIENT: Can I see a screenshot.
And reply back to PayPal with a screenshot also.
So I can also reply back to PayPal with a screenshot also

SELLER: Is it ok?

CLIENT: Okay reply back to PayPal with a screenshot also

SELLER: OK. I’ve sent the screenshot. Hope it works.
They sent me this mail:
Dear Valued customer,
The payment you sent through PAYPAL can’t be verified you need to put the memo as (BUSINESS REFUND) in capital while sending the payment so you need to resend the refund payment we would reverse the first payment back to your account once you resend the payment and memo as (BUSINESS REFUND). THANKS FOR YOUR COOPERATION AND UNDERSTANDING. @paypalsupport.

CLIENT: Ooh I see

SELLER: I’driving home now. I do everything at home – about in 1 hour.

CLIENT: You are to make the refund of the $200 again then add the memo as business refund
Because I just did my [tu jest właśnie informacja, że klientka dodała BUSINESS REFUND w swojej wiadomości, a ja nie – dużo niedomówień i niejasności]
Dalsza korespondencja po godzinie 16:

SELLER: So should I send 200 usd once again…? What about the money I’ve just sent? Could you tell me where to put the memo while paying? So complicated…

CLIENT: You will get all. You have nothing to worry about ok
So you are to add the memo as business refund ok
Sorry I was a little busy
Did you got it sent?
Are you there

SELLER: Where is the memo section?

CLIENT: You are to add business refund when you are trying to make the refund
And send it as family and friends
Hello what going on

SELLER: So should I write it here below the amount of money?

CLIENT: Ok send that now
Let me know if it go through
Once you done also reply back to PayPal with a clear screenshot you are to send it as family and friends

SELLER: Now there is technical problem with sending the money. Is there any possibility to cancel the payment so you could regain your money back and send the payment other way on my bank account?
Sending 200 usd once again is too much for me and I don’t trust the paypal.

CLIENT: Why? You need to follow the instructions
It because it your first time receiving from a business account
We just need to wait

Hello

SELLER: I’m trying and it doesn’t work. Can we cancel the operation? It is too much money to pay 200usd again for me. I’m exhausted.
[Miałam faktyczne problemy z przelaniem tych pieniędzy; możliwe, że tu zadziałały jakieś blokady ze strony PayPala… Ale niestety nie poddałam się…]

CLIENT: It seem it my PayPal info that is having some issues

SELLER: Did you get 200 usd from me?

CLIENT: Not yet. Can I give you my other info so you can try sending it there
It on hold on PayPal. You have nothing to worry about. They got us safe.

SELLER: Send me the mail you’ve got from paypal please. I’m concerned right now about it.
[Wysłała mi screen shot, ale na screenie w sekcji „send to” był tam mój, a nie jej, adres mailowy.
W tym momencie zaczęłam wątpić, że osoba ma dobre zamiary, była przesadnie chętna do udzielenia pomocy w transakcji, fałszywie uspokajała, że wszystko będzie dobrze, to było wręcz irytujące]

CLIENT: I got that from PayPal also I did my
So you are left to do us
So can you try my other PayPal info if it will go through
futr56ffv67@gmail.com
Can you try this my email and let see if it works
Did you got an email from PayPal now
What going on you are making this transaction look complicated
To sformułowanie „you are making this transaction look complicated” pojawiło się także później w rozmowie z fałszywym agentem, gdy przestałam odpowiadać na wiadomości.
Inne sformułowanie to: you have nothing to worry about

CLIENT: I’m contacting with paypal helpdesk.

SELLER: Because I sent the money with no Business Refund memo, I would like to cancel the last payment of 200 usd, get the money back and resend the money once again with proper memo. I had no idea that I will pay 200 usd more. Too much for me to pay more. First I have to get the money back from the last (wrong) payment of 200 usd, then I will send it once again.

CLIENT: I got an email that I can text them on google chat which am doing that now

SELLER: OK. thank you. Yes, it is complicated for the first time.

CLIENT: It can’t be cancel ok you have nothing to worry about it not my first time doing this am here to guide you through the process
[Zapewnianie, że wie, co robi i pomoże mi w tej transakcji, jest cierpliwa i gotowa do udzielenia pomocy]
I understand that why am here to put you through the process
Did you message them also through the google chat
Zrobiłam sobie przerwę, wróciłam około godziny 19:

SELLER: I sent 200 usd for your account with no memo. Did you get it? Because there is no memo it is said you get the money
Please check.
I cannot make one more transaction 200 usd because I don’t have money on paypal now.

CLIENT: Did you contact PayPal through the goggle chat they said you should message them

CLIENT: You need to find a way so we both can get this done
You need to find the $200
So we both can get this work out

SELLER: I will try to speak to the agent. Perhaps we could ask for cancel all our transactions… I won’t find more 200 usd.

CLIENT: They can’t cancel it

SELLER: ok, I’m talking with the agent. Wait a minute please.

CLIENT: Can I see a screenshot of what going on
[udawanie, że nie wie, o co chodzi, odgrywanie kilku ról jednocześnie – to jeszcze błędnie utrzymywało mnie w przeświadczeniu, że może faktycznie klientka nie jest w to zamieszana…]

SELLER: They are checking the transaction

CLIENT: Okay good
Hello are you there


W tym czasie rozmawiałam z „agentem”, zdecydowaliśmy z mężem, że przelejemy za drugim razem 200$, bo za tym drugim razem motywacją była chęć odzyskania wcześniejszych pieniędzy. Miałam przeczucie, że to może być fake, ale zaryzykowałam, by mieć 100% pewności].
Po rozmowie z agentem [myśleliśmy początkowo, że to nie jest fałszywy agent] i dokonaniu drugiej transakcji przyszedł mail o treści:

DEAR CUSTOMER
This transaction was delayed you have to send the sum of $400.00 USD again to review this transaction.
NOTE: This transaction have to be completed within minutes so we can release all funds to your account.
All funds are safe, the PayPal team is now monitoring this transaction.
PAYPAL SUPPORT

Teraz już miałam pewność, że to scam. Napisałam na czasie, że kontaktuję się z policją, a fałszywy agent odpowiedział:

Dear customer
We are sorry for the inconvenience the FBI is also involved in this transaction also so you need to make the refund of the $300 failure to do we are not be able to credit your account with the total sum of $585
Pay Pal

We sorry for the inconvenience because you made the transaction delayed that why do
All you need to do now is to make the refund of $400 immediately so we can be able to credit you the total sum of $985 immediately into your account
All transactions is safe with our support

Pay Pal

Na Instagramie dostałam jeszcze wiadomość od „klientki”:

CLIENT: PayPal just asked me to make a refund of $400 because we both made the transaction late
Did you got that also

ZABLOKOWAŁAM I ZGŁOSIŁAM TO KONTO.
Po tej akcji następnego dnia początkowa liczba ponad 1000 obserwujących na jej/jego profilu została wyzerowana.

Gdy rano następnego dnia wyświetlił mi się ten czat były jeszcze nieprzeczytane wiadomości:

Agent: Hello. What going on why are you making the transaction looking complicated
[to sformułowanie używała “klientka”]
Zauważyłam, że “agent” dzwonił do mnie jeszcze przez ten czat około północy.

A na końcu otrzymałam na skrzynkę mailową wiadomość ze zdjęciem plakietki agenta FBI i informacją, że jeśli nie dokonam wpłaty (płatność była znacznie wyższa), to pójdę do więzienia. Nie wiem dokładnie, co tam było, bo nie czytałam już tej wiadomości. Ten mail od razu zgłosiłam do Google jako próbę wyłudzenia i podszywania się pod instytucję.

Straciłam pieniądze, to prawda, 400$, ale po całej tej akcji czułam jedynie ulgę, że to już koniec, bo presja psychiczna, jakiej uległam podczas rozmowy na Instagramie, mailowo i z „agentem”, jest nie do opisania. Słyszymy zewsząd o takich atakach. Atak w tej formie był dla mnie nowością i mogę po fakcie mówić, że przecież to oczywiste, było tyle sygnałów alarmowych, miałam mieszane odczucia, ale kierowały mną różne mechanizmy i motywacje: troska o klienta, zaufanie, brak wystarczającej wiedzy, manipulacja ze strony oszusta, chęć odzyskania zablokowanych pieniędzy, ogólne wyczerpanie organizmu (nieustanny kilkugodzinny stres).

I o to właśnie oszustowi chodzi – żeby ludzie byli zdezorientowani. Niby to takie oczywiste, trudno było uwierzyć, że to może być prawda i stałam się ofiarą phishingu.
Dopiero kolejnego dnia zaczęłam szukać informacji o tego rodzaju atakach i na stronie PayPal znalazłam wyraźne wskazówki, co robić w przypadku podejrzeń o tego rodzaju oszustwo.
Nie jest to pierwsza próba wyłudzenia ode mnie danych. Były już podejrzane telefony, smsy o zablokowanej przesyłce z prośbą o podanie danych, fałszywe maile wysyłane w wiadomościach na Facebooku. Tym razem jednak „klient” uśpił moją czujność.

~ms

Spodobał Ci się wpis? Podziel się nim ze znajomymi:



Komentarze

  1. pjetja

    Nie wiem dlaczego jak czytam w głowie wiadomości od klienta to z akcentem indyjskim.

    Odpowiedz
    • Aga

      To raczej nasi przyjaciele z Afryki

      Odpowiedz
  2. Name

    Serio Paulina wplacila 2x po $200 na cudzego paypala, zeby odblokowac platnosc zwrotna z tego paypala? Bylbym mocno zdziwiony gdyby Paulina wczesniej nie podawala danych swojej karty zeby ktos jej wplacil pieniadze za towar albo doplacala do kosztow przesylki.
    Ja rozumiem i ubolewam nad tym, ze sa ludzie mniej rozgarnieci ale uwazam, ze przed tego typu oszustwami powinna informowac telewizja w najlepszym czasie antenowym. Szczegolnie publiczna, ktora ogladaja emeryci oszukiwani na wnuczka.

    Odpowiedz
  3. Mądra głowa

    Łimin

    M

    Odpowiedz
  4. Gggg

    Prymitywny scamik

    Odpowiedz
  5. Aneta

    Witam, czy udało się Pani odzyskac pieniadze ? Zostałam oszukana w podobny sposób. Wszystko wyglądało tak jakbym rozmawiała z pracownikiem paypal.

    Odpowiedz
    • Aga

      Ty chyba sobie żartujesz, w życiu już nie odzyskasz pieniędzy, zwlaszcza jak robisz przelew jako Friends and Family, zapomnij i następnem razem zacznij używać mózgu

      Odpowiedz
  6. Szymon

    To już wyższy poziom. Najpierw poprosili o wpłatę 200$ za konto premium a potem skłonili do jeszcze jednej transakcji która niby miała cofać poprzednią i zwrócić pieniądze do użytkownika.

    Odpowiedz
    • Aga

      Najpierw chcieli dwa razy po $200, potem $400 ciekawe jaki byłby problem po przelaniu im $400, ile by chcieli $500 czy od razu $1000 🤔 Szkoda, że już się tego nie dowiemy 😂
      A swoją drogą to bardzo podejrzane, że zwykła klientka z USA nie wiedziała jakie są koszty wysyłki w za to była ekspertką od transmisji na PyPal hmmm

      Odpowiedz
  7. Krzysztof

    Pikuś, u mnie tata natrafił na strone ktora oferowała dobrze opłacalne fundusze czy akcje na giełgdzie (BalticBridgeInvestment). Tata wplacil kilkaset euro jako kwote startowa (przez platforme platnicza na Litwie lub Lotwie) i zaczal inwestowac. Nawet “zarobil”, po czy zaczal sie z nim kontaktowac makler ktory wyslal mailem zdjecie licencji uprawniajacej go do swiadczenia uslug maklerskich. Gosc oczywiscie figuruje na oficjalnych stronach gov.pl jako makler z licencja. Tak robil tatae ze tata mu zaufal i wplacil oszczednosci zycia ok. 60k PLN). Ja dowiedzialem sie juz po fakcie i to w momencie kiedy tata przelal juz wszystko ale mnie powiedzial ze zainwestowal tylko te kilkaset euro. Pomyslalem sobie ze strona jest na bank fejkowa i tata kasy nie odzyska ale niech wiecej juz nie wplaca (zaznacze jeszcze raz ze juz byly wplacone, podobno na BlockChain-a). Jak sie dowiedzialem od mamy ze tata wziol pozyczke 12k na odblokowanie zekomo zablokowanych pieniedzy to zaczalem sie sprawa interesowac. Okazalo sie ze tata wplacil pieniadze, w histori blockchain-a kwota pojawila sie na bitcoin-e na ktory byly przelane pieniadze i kilka sekund pozniej polecialy w void-a blockchain-a. Momentalnie pojawil sie mail z Departamentu Finansow U.S. z informacja ze wykryli podejrzana operacje i tata musi wplacic 12k celem potwierdzenia ze nie jest oszustem. I tata oczywiscie wplacil. Na szczescie tym razem przez oficjalna strone na ktorej mozna doladowac bitcoin i ta strona zablokowala ta platnosc. Po tym jak zaczalem sprawdzac wszystkie rzeczy, napisalismy do nich ze nie chcemy wplacac tych pieniedzy, ze tata jest ofiara oszustwa i ze chcemy wycofac te pieniadze. Serwis pieniadze oczywiscie wycofal wiec tata mogl zlikwidowac zaciagnieta pozyczke. Oszusci osoboscie w postaci maklera, drugiego maklera i dyrektora BBI kontaktowali sie jeszcze przeszlo 2 tygodnie z tata namawiajac go do proby odblokowania pieniedzy innymi sposobami. Tacie wreszcie puscily nerwy i wygadal sie podczas jednej z rozmow ze zostali zgloszenia na policje i kontakt urwal sie bez powrotnie. Pieniadze w wysokosci ponad 60k PLN przepadly bezpowrotnie. Policja powiedziala ze moga skonfiskowac laptopa ale ogolnie male szanse zeby cokolwiek odzyskac. Firma prawnicza zaproponowala ze wysle pisma do banku o cofniecie pieniedzy ale bank powiedzial ze raczej to odrzuca bo tata swiadomie klikal przelewy (pomimo jest to udowodnione ze czesto ludzie padaja ofiara manipulacji innych osob i podejmuja nieoczekiwane decyzje, pracownicy pewnego banku na “m” to nawet nie bedac zmanipulowani potrafia przypisac 2 milionowy dlug zupelnie innej osobie). Jedyna opcja to wejscie na droge sadowa, co wiaze sie z dodatkowymi kosztami, bo raczej nikt nie oferuje opcji No Win No Pay. A jak to jest w przypadku mojego taty, po stracie oszczednosci zycia i bycie oszukanym w internecie, malo kto chce zainwestowac kolejne pieniadze ktorych juz nie ma. Podsumowujac: wykorzystujcie kazda sytuacje, obiad rodzinny, spotkanie swiateczne na rozmowy ze starszymi, ale rowniez rowiesnikami zeby ich edukowac, edukowac i jeszcze raz edukowac. Bo tego wszystkiego, bedzie tylko wiecej i wiecej. Pozdrawiam. Krzychu

    Odpowiedz

Odpowiedz