Preorder drugiego tomu książki sekuraka: Wprowadzenie do bezpieczeństwa IT. -15% z kodem: sekurak-book
Lewy „konsultant z banku” po rozmowie z krakowianką ukradł z jej konta 15 000 PLN
Kolejnych wariantów na oszustwa jest obecnie tak dużo, że ciężko wybrać o czym ciekawym napisać („amerykański lekarz„, „na szczepionkę„, „na kucharza„). Pewnie nie raz, nie dwa dzwonił do Was „legalny” konsultant z banku, na starcie zadając kilka pytań.
Przestępcy idą nieco dalej, bo:
oszust dzwoni do wybranej osoby i przedstawia się jako konsultant bankowy. Informuje o niepokojących transferach pieniężnych na koncie ofiary. Aby zapobiec rzekomej kradzieży pieniędzy, „konsultant” poleca zainstalowanie aplikacji, która umożliwia mu zdalne wykonywanie działań na smartfonie czy komputerze rozmówcy.
Jak donosi Radio Kraków, w wyniku takiej akcji, krakowianka straciła ostatnio 15 000 PLN (z czego 10 000 to zaciągnięte kredyty).
–ms
Dlatego tez aby ograniczyc skale oszustw powinna byc zwrotna idetyfiukacja.Skoro bank identyfikuje nas to my powinnismy moc zidentyfikowac bank.Zgodnosc kodow lub hasel.
…W Paryżu najlepsze kasztany są na placu Pigalle”. „Zuzanna lubi je tylko jesienią… I juz wiemy ze albo ktos uzyskal nieuprawniony dostep albo to bank.Najlepiej jakby zidentyfikowac sie forma elektroniczna aby uniknac zagrozenia przy przejecia hasla lub pinu.
Większość banków posiada taką funkcje. Po prostu nikt o tym nie wie i z tego nie korzysta :(
Ja ustawiałam takie „hasło zwrotne” w Aliorbanku niemal 15 lat temu.
Najbezpieczniej jest zawsze zakończyć połączenie i oddzwonić na infolinię banku.
Hasło zwrotne może wyciec, przestępcy mogą mieć kogoś w banku itp
Jest jeszcze inna możliwość, ostatnio mając podobny telefon poprosiłem rozmówczynię o weryfikację (nie posiadając ustawionego narzędzia weryfikacji). W odpowiedzi Pani podała wybrane znaki z mojego dowodu osobistego. Szału nie ma, d… nie urywa ale na początek zawsze coś daje informacji o rozmówcy.
Niestety większość banków na naszym rynku nie ma takiej usługi, albo jej nie chce uruchomić. Mam (miałem) kilka rachunków i pomimo ciągłego SPŁAWIANIA dzwoniącego przedstawiciela banku (jak się potem okazuje przy weryfikacji dzwoniąc do banku faktycznego) nie jestem w stanie doczekać się tej usługi w żadnym z banków gdzie aktualnie posiadam jakieś konta! TOTALNA PORAŻKA zasad bezpieczeństwa z ich strony i czasem abstrakcyjne względem klienta.
Ok. Widzę że oszuści mają duże pole do popisu, a mają je dlatego że nasz kochany rząd i banki opierają się na starych na bezpieczeniach (pisze tu o peselach, czy weryfikacji ze strony banków) Może mają wtyki? Nie ma systemu, kompletnie żadnego, gdzie Kowalski mógłby w przejrzysty sposób zastrzec brania kredytów (boją się konsekwencji?. BIK, co z tego że mogę aktywować sobie konto skoro nie mam pewności że jakiś X nie weźmie sobie pożyczki w Y firmie która nie sprawdza zgody na branie kredytu przez telefon, internet lub osobiście? Każda firma udzielająca pożyczki powinna sprawdzać w BIK (być zarejestrowana) a każdy bank powinien uwzględnić i pytać klienta w jaki sposób i gdzie chce wziąć pożyczkę, jeżeli zastrzegł brania przez internet, telefon, itp. To pożyczkodawca ponosi pełna odpowiedzialność
Jak byś zarabiał na tragedii ludzi, nie byłoby w twoim interesie aby zmienić ten stan rzeczy. Postaw się w roli przestępców, którzy nie chcą zmienić prawa.
Takie oszustwo to remote access scams/technical support scam:
Remote access scams: the call that could wipe out your life savings
https://www.which.co.uk/news/2020/11/remote-access-scams-the-call-that-could-wipe-out-your-life-savings/
Technical support scam
https://en.wikipedia.org/wiki/Technical_support_scam