Preorder drugiego tomu książki sekuraka: Wprowadzenie do bezpieczeństwa IT. -15% z kodem: sekurak-book

Sebastian został ostrzeżony o pożyczce, na którą niby złożył wniosek. Przestępcom prawie udało się wyczyścić całe jego konto bankowe.

22 kwietnia 2023, 10:04 | W biegu | komentarzy 12

Historia opisana jest w pełni w tym miejscu. Aktualizacja: publikujemy nagranie audio od którego zaczyna się ten scam: https://sekurak.pl/wp-content/uploads/2023/04/scam-kredyt-22k.mp3

W telegraficznym skrócie:

1. Telefon od przestępców z informacją o rzekomym wniosku o pożyczkę.
2. Następnie SMSy (w których jak widać podszywają się pod IPKO)

3. Po treści SMSów już widać do czego wszystko zmierza. Rachunek rezerwowy to konto należące do przestępców (ew. słupów):

Pani poinformowała, że w związku z wyciekiem moich danych i próbą wzięcia na mnie kredytu, moje środki zostaną zablokowane na 48 godzin. Abym jednak mógł w najbliższych dniach normalnie dokonywać zakupów, zostanie uruchomiony dla mnie RACHUNEK REZERWOWY.

Sebastian nie dał się nabrać na ten ostatni krok. Uważajcie i wy. Warto pamiętać, że akurat PKO BP posiada świetną funkcję weryfikacji (w appce mobilnej) czy rozmawiamy z prawdziwym konsultantem czy oszustem.

~ms

Spodobał Ci się wpis? Podziel się nim ze znajomymi:



Komentarze

  1. Szymon

    „Umowa pożyczki została anulowana z powodu oszustw” Znaczy to że jak tę umowę zawierano to oszustw jeszcze nie było.

    Odpowiedz
  2. Arek

    Wydaje mi się że numer z którego otrzymał wiadomości jest zarejestrowany dla lPKO zamiast IPKO, co nie w każdej czcionce od razu widać (i.e. LinkedIn?)

    Odpowiedz
  3. Marcin

    Dwuczynnikowa a nie dwuskładnikowa? To pierwsza czerwona lampka. I brak ogonków. Pomijając już takie kuriozum jak z powodu oszustw przecież żaden bank w oficjalnej komunikacji nie użyje takiego sformułowania. Trzeba mieć IQ na poziomie ameby aby się nabrać na coś takiego

    Odpowiedz
    • Konrad

      Ludzie mają IQ na poziomie ameby i to wiele ludzi. Serio. Popatrz na programy telewizyjne, w głównych kanałach 50% czasu antenowego to kupa dla mózgu a reszta to reklamy … telewizja produkuje to co się ogląda, a jak widać ogląda się kupa.

      Odpowiedz
    • dai

      A czemu nie dwuczynnikowa? A jakby napisali „dwuetapowa”, to co? Nazw jest wiele, a chodzi o to samo.

      Odpowiedz
  4. Tomasz21

    Witam;
    Szybko i wygodnie; = Olbrzymie nasze Lenistwo. To jest wykorzystywane przez przestępców. Sprawę załatwiamy osobiście w Banku, a nie przez telefon.
    Telefon służy tylko do rozmowy. Szkoda tylko, że przestępcom się nie udało…
    Być może to nauczyło by Rozumu….
    Pozdrawiam.

    Odpowiedz
    • Mariusz

      To biegaj sobie z kazdym pytaniem do banku. Ja wole zadzwonic i wyjasnic na infolinii. Poza tym nie kazdy bank ma placowke w kazdym miescie. Jesli sie uzywa glowy, to rozmowa telefoniczna tez jest bezpieczna.

      Odpowiedz
  5. Daniel

    Jak działa taka funkcja weryfikacji konsultanta?

    Odpowiedz
    • Tom

      Przeciez w artykule na koncu jest podany link do artykulu „PKO BP wprowadza super metodę ochrony przed spoofingiem telefonicznym/lewymi konsultantami banku”.

      Odpowiedz
    • Użytkownik

      Dzwoni do Ciebie rzekomy konsultant z banku. Prosisz o weryfikację z aplikacji. Jeśli wszytko jest w porządku wyskoczy Ci powiadomienie PUSH z aplikacji banku, bodajże, z imieniem i nazwiskiem konsultanta i numerem telefonu z którego dzwoni.

      Odpowiedz
  6. Mariusz

    Do mnie dzwonili z nr 81 535 60 60. Nie udało im się.

    Odpowiedz
  7. Trynkiewicz

    Do mnie pisali z 732 080 710 jako PKO z fałszywym linkiem

    Odpowiedz

Odpowiedz