Preorder drugiego tomu książki sekuraka: Wprowadzenie do bezpieczeństwa IT. -15% z kodem: sekurak-book
Nocny start Antonova 124-100. Apel – nie publikujcie tego typu filmów / materiałów!
W zasadzie moglibyśmy tutaj dać kropkę, ale zapewne nikt by się nie przejął takim znaleziskiem.
No więc jeden z polskich serwisów opublikował właśnie taki film…:
Całość jest dodatkowo oznaczona jako materiał przesłany przez czytelnika – więc zarówno czytelnik jak i redakcja chyba nie wie, że nie powinno się w obecnych czasach publikować tego typu materiałów. Zresztą punktuje to jeden z komentatorów:
Dlaczego nie publikować filmów/zdjęć/innych informacji dotyczących ruchów naszego/sojuszniczego wojska? Otóż bodaj w każdym większym kraju istnieją odpowiednie ekipy, które analizują (w ~czasie rzeczywistym) tego typu znaleziska. Zbierają je do jednej bazy, a następnie łącząc z innymi źródłami które posiadają, starają się budować aktualny obraz ruchu wojsk. Bardzo cenna informacja wywiadowcza.
Przy okazji, donosiliśmy niedawno o aferze: Twitter przypadkiem zablokował konta śledzące ruchy rosyjskich wojsk. Dlaczego aferze? No bo oczywiście warto wiedzieć gdzie / jak poruszają się obce wojska… Pierwszy z brzegu przykład:
O temacie informuje też nasz MON:
~ms
To nie samolot wojskowy… Zły przykład
…ale przypadkiem wyleciał z GDN i wylądował w natowskiej bazie Ämari Air Base (zapewne tam mają dobrą kawę i pilot nieco zboczył, co?). Dzisiaj wystartował z Ämari Air Base i leci obecnie nad PL (tu link gdybyś chciał coś więcej przeanalizować: https://sekurak.pl/wp-content/uploads/2022/03/Zrzut-ekranu-2022-03-6-o-15.44.25.png)
Szybsi o minutę… ;-) Szczególnie kiepsko wygląda liczba aktualnie obserwujących ten lot…
Wystarczy, żeby obserwowała go jedna osoba
@sekurak Ale przecież proszono żeby nie publikować tych danych
Serio ? Flightradar24.com wyłączył pokazywanie samolotów nad ukrainą (super, łapka w górę…). Tylko NIE wyłaczył tras samolotów lecących NAD ukrainę… Chcecie zobaczyć skąd wraca ten Antonow i gdzie wleci nad Ukrainę (ADB3173…)?
Raczej samoloty, które nie chcą być widoczne na Flightradar (i dla innych samolotów w okolicy) wyłączają swoje transpondery. Cywilnym nie wolno, wojskowe mają inne priorytety.
Nie wiem jak ten system nazywa się w lotnictwie, ale na morzu jest to AIS i dzila tak samo.
Lepiej być 10 razy za bardzo ostrożnym, niż raz za mało.
Nie bój nic. Jeżeli samolot ma zostać niewidoczny, to wyłączy sobie transponder.
Problemem jest to co w artykule – gdy ludzie wstawiają fotki z takimi niewidocznymi samolotami.
Czyli o swoich nie informować, za to o obcych to jak najbardziej trąbić, gdzie się da!
Prosta sprawa
Jest na radarze, można wrzucać bo każdy rusek ma dostęp (FR24 nie dostępny w Rosji? Spoko VPN da radę).
Nie ma na radarze, nie można, albo po prostu nie oznaczać daty, miejsca (no chyba, że fałszywą np z 3 tygodni temu).
Antonov był na radarze, więc i tak wiedzą, że był w bazie.
Nie rozumiem ludzi… ¯\_(ツ)_/¯
Nie „ogladnieto” tylko obejrzano. Skąd wy macie taka polszczyznę…
Prosto z Krakowa (lub reszty województwa małopolskiego), gdzie się mówi „oglądnąć” zamiast „obejrzeć”. Sam siedzę w Krakowie, gdzie się tak mówi. Gwara krakowska zaprasza do nauki! Może sam będziesz mówić „gwarą krakowską”, która wcale nie jest taka trudna do nauczenia się. Może nawet łatwiejsza niż gwary z pozostałych regionów Polski. Powodzenia!
Oglądnięto?
FR24 bazuje na tym co jego anteny wyłapią, jeśli samolot ma wyłączony transponder to FR24 nic nie pokaże.
Wojskowe samoloty w czasie działań wojenny na terenach objętymi walkami nie maja włączonych transponderów.
A moze zaczac publikowac falszywe zdjecia i informacje o lokalizacji wojsk. Zrobic szum informacyjny dla takich boot-ow.